MAŁOPOLSKIE ZWYCZAJE WIELKANOCNE
Opowiemy wam dziś o MAŁOPOLSKICH ZWYCZAJACH WIELKANOCNYCH, tych znanych każdemu i tych kultywowanych tylko w jednej lub kilku wsiach w regionie. Warto ocalić je wszystkie od zapomnienia.
OKRES PRZEDŚWIĄTECZNY
* Targi Wielkanocne na Rynku Głównym w Krakowie
To święto producentów i smakoszy regionalnych potraw. Przybliżają
mieszkańcom Krakowa i turystom bogate dziedzictwo kulinarne Małopolski.
Można tu zobaczyć, spróbować i kupić nasze tradycyjne świąteczne
produkty i przysmaki oraz kupić ozdoby wielkanocne.
NIEDZIELA
PALMOWA
* Konkurs
„ O Lipnicką Palmę”
W
ostatnią niedzielę Wielkiego Postu - Niedzielę Palmową zwaną również Kwietną
lub Wierzbną, w kościołach święci się palmy. Palmy z Lipnicy są słynne w całej
Polsce. Na rynku przed kościołem św. Szymona organizuje się konkurs na najpiękniejszą
i najwyższa palmę. To wydarzenie o randze ogólnopolskiej przyciągające również
turystów z zagranicy. Niektóre z palm osiągają ponad 30 m wysokości. Palma
wielkanocna to symbol odradzającego się życia. Wykonuje się ją z gałązek
wierzbowych, które
symbolizują zmartwychwstanie, bazi, bukszpanu, suszonych traw, wstążek i
kwiatów z bibuły. Święcone w Niedzielę Palmową palmy zgodnie z tradycją
przynoszą rodzinom szczęście, zdrowie, błogosławieństwo Boże oraz chronią przed
wszelakim złem. Konkursowi palm towarzyszą występy zespołów folklorystycznych,
degustacja potraw regionalnych i kiermasz Wielkanocny.
Palmy Wielkanocne, fot. Piotr Droździk, baza UMWM.JPG
*
Procesja z Jezuskiem Palmowym w Tokarni
W
Niedzielę Palmową w Tokarni koło Myślenic odbywa się procesje z Jezuskiem
Palmowym. Pod koła wózka, na którym ciągnięta jest figura Jezusa na osiołku
wierni rzucają gałązki wierzbowe i kwiaty – to tradycja staropolska popularna w
średniowieczu. Procesja szła pomiędzy dwoma kościołami symbolizującymi
Jerozolimę i Górę Oliwną. W Krakowie niegdyś procesja szła od kościoła św.
Wojciecha do kościoła Mariackiego. Obecnie odbywa się w kościele św. Katarzyny.
W Tokarni koło Myślenic corocznie odbywa się procesja z figurą, którą na co dzień
można oglądać w Muzeum Narodowym w Krakowie przy uli. Kanoniczej 17.
Procesja Palmowa-Tokarnia, fot. Dariusz Zaród, baza UMWM.jpg
*
Pucheroki
Zwyczaj
zapoczątkowali krakowscy żacy. Tradycja przetrwała do dziś w Bibicach,
Zielonkach i Trojanowicach. Rankiem w Niedzielę Palmową chłopcy z buziami
wysmarowanymi sadzą, w kożuchach, przepasani powrósłami, w kolorowych,
stożkowych czapkach z bibuły na głowach chodzą po domach śpiewając dawne pieśni
wielkopostne, życząc Zmartwychwstania i opowiadając zabawne wierszyki. Dostają
za to do koszyka jedzenie, słodycze i drobne datki.
pucheroki, fot Dariusz Zarad, baza UMWM.jpg
WIELKI
TYDZIEŃ
* Triduum
Paschalne
Celebracja
Misterium paschalnego czyli męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa jest
najważniejszym wydarzeniem w roku liturgicznym katolików oraz starokatolików.
Na całym świecie znane jest Misterium Męki Pańskiej w sanktuarium w Kalwarii
Zebrzydowskiej, które przyciąga tysiące turystów. Tradycja inscenizowania
wydarzeń pasyjnych sięga XVII wieku. Aktorzy - ojcowie bernardyni oraz świeccy
z różnych rejonów południowej Polski - odgrywają sceny z ostatnich dni życia
Jezusa oraz sceny męki i śmierci Zbawiciela. Spektakl Pasyjny trwa kilka dni.
Rozpoczyna się w Wielką Środę od przedstawienia uczty u Szymona i zdrady
Judasza i kończy w Niedzielę Zmartwychwstania, gdy wierni biorą udział w
porannej procesji, podczas której z Kaplicy Grobu Pańskiego do Bazyliki Głównej
przenoszone jest ciało Jezusa w eucharystii.
*Groby
Pańskie
W
większości krakowskich kościołów w czasie Triduum Paschalnego wystawiane są
Groby Pańskie. Ich aranżacja często nawiązuje do wydarzeń minionego roku. W
Krakowie, wciąż zachował się zwyczaj odwiedzania siedmiu Grobów Pańskich na
pamiątkę siedmiu zdań, które wypowiedział ukrzyżowany Jezus.
*
Festiwal Misteria Paschalia
Muzycy
światowej sławy i wybitni interpretatorzy muzyki dawnej w najpiękniejszych
kościołach Krakowa wykonują arcydzieła muzyki dawnej związane z Wielkanocą.
Misteria Paschalia to jeden z najważniejszych europejskich festiwali
poświęconych muzyce renesansu i baroku.
WIELKA
SOBOTA
* Święcenie
potraw przed Bazyliką Mariacką
Na Rynku
Głównym Krakowa, przed Kościołem Mariackim, gdy hejnalista odegra południe,
zbierają się wierni, by poświęcić pokarmy przyniesione w koszyczkach.
Tradycyjnie święci się jaja będące symbolem odradzającego się życia, chleb
symbolizujący Ciało Chrystusa, wędliny mające przynieść nam dostatek, zdrowie i
płodność oraz chrzan na pamiątkę męki Chrystusa i sól mającą chronić nas od
duchowego zepsucia. Przed Bazyliką Mariacką pokarmy święci zawsze metropolita
krakowski, a przed poświęceniem życzenia zgromadzonym licznie mieszkańcom i
turystom składa prezydent miasta.
* Konkurs na najpiękniejszy koszyczek wielkanocny
W
Wielką Sobotę we wszystkich parafiach Gminy Kościelisko odbywa się Konkurs na
tradycyjny koszyczek wielkanocny.
NIEDZIELA
WIELKANOCNA
* Dzielenie się święconym jajkiem podczas wielkanocnego śniadania
Post
obowiązuje aż do śniadania wielkanocnego w niedzielę i do tej chwili nie wolno
ruszać „święconego”. W Małopolsce uroczyste śniadanie wielkanocne rozpoczyna
się od dzielenia się święconym jajkiem i składania sobie życzeń.
* Świąteczny żur
Tradycją wielkanocnego stołu w mojej rodzinie jest żur z dodatkiem tego co znajduje się w koszyczku ze święconką. To
taki przepis, który chciałabym ocalić od zapomnienia, by kiedyś stał
się częścią tradycji w domach naszych dzieci, a potem naszych wnuków.
Najpierw jako bazę przygotowuję żur postny.
Potem już przy stole dodaję produkty, które święciliśmy w Wielką Sobotę. Każdy składnik, który do tego żuru wielkanocnego dodajemy ma swoją symbolikę i nie trafia do niego przypadkowo.
Najpierw jako bazę przygotowuję żur postny.
Potem już przy stole dodaję produkty, które święciliśmy w Wielką Sobotę. Każdy składnik, który do tego żuru wielkanocnego dodajemy ma swoją symbolikę i nie trafia do niego przypadkowo.
* Jajka ugotowane na twardo ( kurze i przepiórcze ) są symbolem odradzającego się życia, zwycięstwa życia nad śmiercią.
* Chleb symbolizuje Ciało Chrystusa.
* Wędliny, szynka, boczek i kiełbasy symbolizują dostatek, zdrowie i płodność.
* Chrzan na pamiątkę męki Chrystusa.
* Sól ma chronić nas od duchowego zepsucia.
* Chleb symbolizuje Ciało Chrystusa.
* Wędliny, szynka, boczek i kiełbasy symbolizują dostatek, zdrowie i płodność.
* Chrzan na pamiątkę męki Chrystusa.
* Sól ma chronić nas od duchowego zepsucia.
PONIEDZIAŁEK
WIELKANOCNY
* Emaus
na Salwatorze
To odpust
odbywający się w Poniedziałek Wielkanocny przy klasztorze Norbertanek urządzany
na pamiątkę objawienia się Chrystusa uczniom będącym w drodze do Emaus. By
upamiętnić do biblijne zdarzenie w dawnej Europie rozpowszechniła się tradycja
odwiedzania w Poniedziałek Wielkanocny kościołów za miastem. Należy pamiętać,
że klasztor Norbertanek znajduje się około 1,5 km od bram średniowiecznego
Krakowa. Jak nakazuje stary zwyczaj, Emaus odbywa się więc poza dawnym centrum
miasta. Odpustowi towarzyszą kramy z zabawkami ludowymi, słodyczami, balonami i
cukrową watą. Są strzelnice sportowe, karuzele dla dzieci, loterie fantowe. Na
krakowskim Emausie nadal można kupić tradycyjne, drewniane figurki Żydów na
sprężynach, które mają przynosić szczęście.
* Siuda
Baba
W Wielkanocny Poniedziałek w Wieliczce i w Lednicy Górnej chodzi w
orszaku Siuda Baba i zaczepia wychodzących z kościoła ludzi oczekując datków.
Kogo zaczepi – temu ponoć szczęście pisane. Siudą Babą jest przebrany za
kobietę mężczyzna z wymalowaną sadzą twarzą, z batem i różańcem z ziemniaków. Według
legend Siuda Baba była kapłanką słowiańskiej bogini Ledy. Przez okrągły rok
pilnowała świętego ognia i źródełka na wzgórzu w Lednicy Górnej koło Wieliczki.
W Poniedziałek Wielkanocny mogła znaleźć swoją następczynię na następny rok
wśród dziewic z okolicy. Pomagał jej Cygan z batem.
Siuda Baba, fot. Piotr Drożdzik, bazaUMWM.JPG
* Dziady Śmigustne
We wsi
Dobra koło Limanowej o świcie w Poniedziałek Wielkanocny chodzą niemi
przebierańcy owinięci w słomę. Stukają w drzwi i proszą o datki, a jak nie
dostaną, to wody nie żałują. Zwyczaj związany jest z legendą o jeńcach,
którzy uciekli przed wiekami z niewoli tatarskiej i szukali w wiosce pomocy.
Byli pokaleczeni, obcięto im w niewoli języki, słoma zastępowała im ubranie.
Dzisiejsze Dziady Śmigustne czyhają na dziewczyny by w lany poniedziałek oblać
je wodą.
WTOREK PO
ŚWIĘTACH WIELKANOCNYCH
* Rękawka
Kiedyś Wielkanoc trwała trzy dni. W
wielkanocny wtorek, po mszy św. w kościółku św. Benedykta Krakowianie hucznie
bawią się na Rękawce. To odpust odbywający się na Kopcu Kraka. Nazwa pochodzi
od legendy o budowaniu kopca, która głosi, że ludzie nosili ziemię, z której
powstał w rękawach swych ubrań. W XVII wieku właśnie we wtorek, tuż po Świętach
Wielkanocnych, bogaci mieszczanie ze szczytu Kopca Kraka zrzucali monety,
słodycze, owoce i jajka. U stóp wzgórza czekali na te dary ubodzy, żacy i dzieci.
Do połowy IX wieku Święto Rękawki odbywało się tylko pod kopcem. W
późniejszym okresie zabawa przeniosła się również pod kościół św. Benedykta.
Święto rozpoczyna się od rozpalenia ognia na Kopcu Kraka. Odwiedzający mogą
oglądać zainscenizowane walki wojów i zobaczyć jak wyglądało życie w średniowieczu i praca
ówczesnych rzemieślników. Przed kościołem rozstawione są kramy jak na
Salwatorze w Emaus.
Święto Rękawki, fot. Dariusz Zaród, baza UMWM.jpg
Bardzo ciekawe informacje z naszych okolic. Do starych ludowych zwyczajów, zarówno tych staropolskich, jak i tych starszych słowiańskich wracamy podczas wycieczek po Beskidach. Pozdrawiamy.
OdpowiedzUsuńRynek w Krakowie zawsze wygląda świetne w tym okresie :)
OdpowiedzUsuńA nam zepsuł się samochód w drodze do Lipnicy :(
OdpowiedzUsuńNie wiem, czy istnieje bardziej barwny region od Małopolski w tej materii :)
OdpowiedzUsuńŚląsk zazdrości tradycji, bardzo mocno :)
OdpowiedzUsuńWesołych Świąt!