OPERA RARA ZE SMAKIEM
Opera Rara ze Smakiem to cykl wydarzeń organizowanych w ramach trwającego właśnie w Krakowie Festiwalu Opera Rara. Festiwal Opera Rara
prezentuje różnorodność opery na przestrzeni czterech stuleci i
pokazuje tę dziedzinę sztuki w jej najpełniejszym kształcie. To jest
artystyczny projekt dzięki któremu można zachwycić się sztuka, której
wcześniej się nie znało; obudzić w sobie głębsze pokłady wrażliwości,
pokochać operę.
Nową propozycją w programie festiwalu jest poszukiwanie związków pomiędzy sztukami pięknymi i kulinariami. W tym roku mamy możliwość wzbogacić artystyczne doznania szukając analogii między procesem komponowania i gotowania. Pierpaolo Polzonetti, twórca koncepcji gastromuzykologii, proponuje, by poszukać związków między muzyką i pożywieniem: porównać kompozycje do potraw, których składnikami są poszczególne dźwięki. Podczas Festiwalu Opera Rara 2018 będziemy szukać właśnie takich analogii między procesem zarówno komponowania i gotowania, jak i słuchania oraz degustacji. Idąc tropem Polzonettiego, zauważymy szybko, że to sięgająca po szereg form ekspresji opera jest najbardziej „wszystkożernym” gatunkiem scenicznym. Polzonetti pokazuje też, jak ważną funkcję jedzenie – i powstrzymywanie się od niego – pełni w samej operze. Sceny jedzenia definiują tu często relacje między bohaterami, a widzom pozwalają na odkodowanie osobowości i zachowań operowych postaci.
Nową propozycją w programie festiwalu jest poszukiwanie związków pomiędzy sztukami pięknymi i kulinariami. W tym roku mamy możliwość wzbogacić artystyczne doznania szukając analogii między procesem komponowania i gotowania. Pierpaolo Polzonetti, twórca koncepcji gastromuzykologii, proponuje, by poszukać związków między muzyką i pożywieniem: porównać kompozycje do potraw, których składnikami są poszczególne dźwięki. Podczas Festiwalu Opera Rara 2018 będziemy szukać właśnie takich analogii między procesem zarówno komponowania i gotowania, jak i słuchania oraz degustacji. Idąc tropem Polzonettiego, zauważymy szybko, że to sięgająca po szereg form ekspresji opera jest najbardziej „wszystkożernym” gatunkiem scenicznym. Polzonetti pokazuje też, jak ważną funkcję jedzenie – i powstrzymywanie się od niego – pełni w samej operze. Sceny jedzenia definiują tu często relacje między bohaterami, a widzom pozwalają na odkodowanie osobowości i zachowań operowych postaci.
W trakcie festiwalu szefowie
kuchni wybranych restauracji (Albertina, Biała Róża, Bistro 11, Corse, Musso Sukiennicza, Pod Nosem, Szara Gęś, Wierzynek i Włoska)
podadzą dania inspirowane tematem wojny postu z karnawałem – w końcu
wraz z programem festiwalu przemierzamy czas zabawy, zmierzając
nieuchronnie ku Wielkiemu Postowi.
NIE PRZEGAPCIE! W najlepszych krakowskich restauracjach do 13 lutego możecie rozsmakować się w daniach przygotowanych specjalnie z okazji Festiwalu Opera Rara.
NIE PRZEGAPCIE! W najlepszych krakowskich restauracjach do 13 lutego możecie rozsmakować się w daniach przygotowanych specjalnie z okazji Festiwalu Opera Rara.
Odwiedziliśmy już RESTAURACJĘ WŁOSKĄ i mieliśmy przyjemność poznać specjalnie przygotowane menu dedykowanemu Festiwalowi Opera Rara. O naszych wrażeniach opowiemy wam już wkrótce.
Pierwszy raz w historii Festiwalu Opera Rara uczestnicy koncertów będą
mogli spotkać się po wydarzeniach festiwalowych, by wspólnie przy
kieliszku wina i specjalnie przygotowanych przekąskach porozmawiać o
łączeniu różnych dziedzin sztuki. W ramach cyklu OPERA RARA ZE SMAKIEM,
podczas czterech spotkań w świetnych krakowskich restauracjach
posłuchać będzie można wspaniałych gości, którzy opowiedzą o związkach
sztuki i kultury stołu. Opowiadać będą m.in.Tessa Capponi Borawska,
Marek Bieńczyk, Wojciech Nowicki, Bartek Kieżun, Łukasz Modelski,
Agnieszka Kozak.
Za nami jest pierwsze spotkanie w ramach cyklu wydarzeń OPERA RARA ZE SMAKIEM. 20 stycznia po koncercie, w programie którego znalazły się „Erwartung” op. 17 Arnolda Schoenberga
i III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, w restauracji hotelu Pod Różą, przy kieliszku wina i przekąskach specjalnie przygotowanych przez
Miłosza Grabowskiego (szefa kuchni Restauracji Pod Różą) Marek Bieńczyk oraz Wojciech Nowicki poprowadzili
niezwykle ciekawą rozmowę o związkach literatury z kulinariami, o
miejscu jakie w literaturze światowej i kulturze w ciągu wieków
zajmowało jedzenie i wino i o środkach artystycznego wyrazu opisujących je.
Mieliśmy przyjemność spróbować miedzy innymi tatar wołowy z oliwą truflową oraz buraki pieczone w soli z dodatkiem musu z sera koziego.
Mieliśmy przyjemność spróbować miedzy innymi tatar wołowy z oliwą truflową oraz buraki pieczone w soli z dodatkiem musu z sera koziego.
W środę 31 stycznia
po programie „Il gran teatro del mondo” w restauracji L concept:
Bar & Restaurant 13 o miejscu kulinariów w kulturze
snuć będą opowieść Tessa Capponi Borawska, Agnieszka Drotkiewicz i Bartek
Kieżun. Wieczorny koncert otworzy „Sinfonia Grave et Gagliarda” Salamone
Rossiego; kompozytor urodził się w Mantui, zatem szukanie związków
pomiędzy talerzem i sztuką rozmówcy rozpoczną w słonecznych Włoszech (L
concept: Bar & Restaurant 13, godz.21.00).
Piątkowy wieczór 2 lutego
minie pod znakiem rozmów o operze i szukaniu w niej kulinarnych tropów:
od bażanta podanego na kolację Don Giovanniemu, przez posty i uczty w
Traviacie, pite u Pucciniego whisky, aż po trucizny, którymi uśmiercali
wrogów bohaterowie. W zabytkowych wnętrzach Wierzynka opowiedzą o nich
Aga Kozak i Bogusław Deptuła (Wierzynek, 2 lutego, godz. 19.30).
Po ostatnim z festiwalowych koncertów, 13 lutego, spotkanie odbędzie się ponownie w Wierzynku. O
kulinarnej Anglii XVII wieku opowiedzą Łukasz Modelski i Paweł Bravo.
Podczas swojej podróży w czasy Henry’ego Purcella sięgną po dziennik
Samuela Pepysa, który w swoich zapiskach barwnie opisał także
kulinarno-gastronomiczne życie Londynu (Wierzynek, 13 lutego, godz.
21.00).
Komentarze
Prześlij komentarz